Saturday, July 27, 2013

28 July 2013

Assalammualaikum. Tarikh yang sangat bermakna sebenarnya hari ni untuk sahabat yang dah dua bulan kita kenal. Thank you. Kenal dengan awak Dato' buat kita semakin dekat dengan sesuatu yang kita memang nak dekat. Alhamdulillah. Mungkin awak hadiah dari DIA. Lima bulan lepas kita terasa hilang tempat nak mengadu,taknampak langsung jalan lepas terus terusan kena tipu. Mengharapkan cinta dari manusia and time tu,terasa takde hala tuju yang betul langsung. Teringin nak mendekati balik apa yang dah lama kita tinggal dan jauhkan and finally kita jumpa dengan awak. Awak kawan yang baik. Sahabat yang selalu ade dengan saya di masa saya rasa saya perlukan bimbingan. And bimbingan dari awak buat saya semakin dekat dengan sesuatu yang pernah saya jauh. 
Ada sesuatu yang saya kagum dengan awak. Cara layanan yang tak terlalu memberi harapan walaupun satu masa dulu awak pernah berjanji. Awak still layan saya macam manusia biasa and sekarang saya sedar kenapa. Awak taknak kita terlalu berharap dengan orang sebab kita ada Allah. And awak bukan jenis orang yang romantik,berdrama dan lengkap full attention as a boyfriend but awak lebih kepada someone yang nak membantu memberikan semangat untuk hidup dalam cara Islam. And sekarang,awak buat saya sedar sepatutnya saya dah lama bergantung dekat Allah,dekatkan dan luahkan semuanya pada DIA and bukan pada seseorang yang saya pernah panggil boyfriend satu masa dulu. Thank you awak.
Untuk bulan yang kedua,kita kenal Dato' as someone yang islamik tapi lepak lepak je. Dato' ajar kita tegur orang dengan cara yang berhemah and yang paling penting,tak menghukum orang yang buat salah tu dengan senang senang je. Kita kena kuat dalaman dulu and automatik luar kita akan kuat jugak. Banyak yang kita belajar dengan Dato'. Kalau dulu,kita diajar senyum dengan hadiah hadiah mahal siap pos semua bagai tapi sekarang kita lagi rasa tenang untuk senyum bila dapat link youtube yang lagi bagi kita banyak ilmu dan manfaat. 
And pertama kali dalam sejarah ramadhan kita,kita rasa ini yang paling bermakna. Banyak yang kita belajar dengan Dato' and yes bukan sekadar belajar. Praktikanlah jugak kan. Selama ni kita takpenah nak ambik kisah pun,surah doa ayat ayat Al Quran yang sebenarnya banyak yang kita taktau. Tapi Dato' takpenah lekeh lekehkan kita. Dia siap cool lagi bagitau ohh,jangan lupa bukak ayat ni,ayat tu. Semua ade dekat youtube kalau malas sangat nak cari. Hmmm,hmmm. 
Dulu kita suka emosi bila kita rasa Dato tak layan kita macam orang dulu penah layan kita. Dato' tak ade setiap masa dengan kita macam yang dulu. And penah satu hari,kita bagitau Dato' supaya terus terang kalau tak suka dengan kita or ade orang lain. Ayat yang paling kita ingat "kenapa,awak dah ade orang lain ke ?" only that word. And bila kita cakap tak,terus dia sambung topic lain. Lepas tu,dia cakap macam ni,kita kena relax buat buat biasa je. Dulu kita tak faham and after terbaca satu ayat ni dekat facebook,baru kita faham. 
"Kadang kadang Allah biarkan kita sendirian tanpa ada sesiapa disisi sebab Allah nak kita rindu dan ingat padaNYA" Lebih kurang macam tu ayat yang kita dapat dekat facebook and fews day later,Dato' pulak send sms macam tu dekat kita. 
And now,i realized something in my life and yes in our relationship. Dia takboleh nak berjanji yang saya akan jadi miliknya and sebaliknya jugak macam tu. Takde apa apa jaminan dia akan jadi milik saya suatu hari nanti. And sebab tu,Dato' tak pernah beri harapan,dalam setiap ayat,dia tak pernah bermadah macam orang lain. And sekarang saya selesa macam ni.Pesanan Dato yang tak pernah lekang dari sms and mulut dia,selalu berdoa. "Jangan lupa doa dekat DIA"," Doa banyak banyak tau" "Selalulah doa dekat Allah"
Dato' ajar kita bergantung harap dengan Allah bukan dengan janji janji dari dia sebab kita taktau apa yang jadi masa akan datang. Mungkin dia bukan jodoh kita and mungkin Allah dah tetapkan sesuatu yang lebih istimewa untuk kita and mungkin Dato' just hadiah pinjaman dari Allah untuk kita. Kita semua taktau. Alhamdulillah. Semoga persahabatan ini kekal hingga ke akhir hayat ya Allah. Walaupun sekadar sahabat,hubungan ini dah cukup istimewa dengan perasaan untuk menyedarkan. 

"Cinta bukan milik kita tapi cinta milik ALLAH"
Jika dia bukan milik kita,janganlah kecewa kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

p/s: Dato' selalu pesan,lepas solat letak tangan dekat dada baca surah Al Fatihah sambil bayangkan seseorang yang kita rindu,suka :')



No comments:

Post a Comment